دستگاه تصفیه آب با وجود ساختار ساده ای که دارد، گاها دچار ایراداتی می شود که رفع آن نیاز به تخصص دارد. خاموش و روشن شدن دستگاه تصفیه آب بدون دلیل خاص مشکلی است که گهگاه دامن برخی از مشتریان ما را می گیرد. عجیب نیست که متوجه ایراد آن نشوید، زیرا فرایند عیب یابی دستگاه تصفیه آب نیازمند اطلاعات پیشرفته تری است. ما در بخش آموزش عیب های مرتبط با دستگاه های تصفیه آب را با کاربران خود در میان گذاشته ایم، پس سایت زلال آب را در ادامه دنبال کنید!

شاید شرایط مشابه ای را تجربه کرده باشید؛ خاموش و روشن شدن مداوم دستگاه بدون استفاده از آن. در چنین حالتی دستگاه روشن می شود و چند ثانیه یا حتی چند دقیقه کار می کند و سپس خاموش می شود که لازم است تست هایی را برای صحت عملکرد دستگاه تصفیه آب خود انجام دهیم.

روش تست

ابتدا شیر مخزن را در حالت بسته قرار دهید، سپس شیر برداشت روی سینک را باز نمایید. در این حالت موتور روشن می شود و آب با فشار کمی از شیر برداشت خارج می شود که نباید ایرادی مانند خاموش و روشن شدن دستگاه تصفیه آب مشاهده شود. اکنون بعد از بستن شیربرداشت، دستگاه تصفیه آب کمتر از یک دقیقه خاموش خواهد شد. حال کمی صبر کنید، چراکه نباید دستگاه تصفیه آب شروع به کار کند. زیرا در چنین موقعیتی هیچ استفاده ای از دستگاه نمی شود.

بنابراین اگر بدون استفاده و بعد از گذشت زمانی در حدود 10 دقیقه یا زودتر دستگاه تصفیه آب خانگی شما روشن شد، ایرادی در عملکرد آن وجود دارد و باید هرچه سریعتر تعمیر گردد. در صورت بی توجهی به این مسئله، فیلترهای شما زودتر از حد معمول خراب می شود و آب خروجی از محدود کننده فاضلاب شما بیشتر خواهد شد. علاوه بر این فشار بیشتری به ترانس و پمپ دستگاه تصفیه آب خواهد آمد و احتمال سوختن آن ها بالا خواهد رفت. اما پایان ماجرا به اینجا ختم نمی شود زیرا با قطع و وصل شدن مکرر جریان برق، کلیه قطعات دستگاه شما زودتر مستهلک خواهند شد.

به طور کلی زمانیکه مخزن دستگاه تصفیه آب پر است، موتور دستگاه نباید روشن شود و در صورت مشاهده خلاف این مسئله، بایستی سرویس شود.

در ادامه به بررسی دلایل احتمالی علت خاموش و روشن شدن دستگاه تصفیه آب و نحوه تشخیص و رفع عیب آن ها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است، زمانیکه تست های زیر را انجام می دهیم، حتما شیر مخزن و شیر برداشت بسته باشد.

تست خرابی شیرهای یکطرفه

در دو نقطه از مسیر حرکت آب دستگاه شیر یکطرفه وجود دارد. در صورتیکه این شیرها خراب شده باشند، آب به صورت معکوس به عقب بر می گردد و وارد فاضلاب می شود.

یکی از این شیرها درون یا کنار شیر میکس قرار دارد. برای کنترل آن شلنگ آب قبل از شیر را کاملا خم کنید. اگر موتور خاموش شد بایستی شیر میکس یا شیر یکطرفه آن تعویض شود. در غیر اینصورت باید سراغ شیر یکطرفه بعدی برویم.

شیر یکطرفه دوم در انتهای خروجی هوزینگ ممبران قرار دارد و از برگشت آب تصفیه شده جلوگیری می کند. این شیر معمولا درون زانویی قرار دارد که در مسیر حرکت آب تصفیه شده به مخزن تعبیه شده و به آن زانوی سوپاپدار ممبران گفته می شود.

برای کنترل آن، یک شیر یکطرفه سالم بعد از زانویی فوق قرار دهید، اگر موتور خاموش شد، زانوی سوپاپ دار خراب شده و باید تعویض گردد.

تست خرابی شیر چهارراهی یا شیر برقی

خاموش و روشن شدن دستگاه تصفیه آب

برای کنترل این شیر، شلنگ آب قبل از آن را کاملا خم کنید. اگر موتور خاموش شد، شیر برقی یا چهارراهی خراب است و باید تعویض شود. البته شیر چهار راهی حتی اگر سالم هم باشد، مصرف آب دستگاه را بالا می برد و بهتر است با شیر برقی جایگزین شود.

در صورتی که پس از اقدامات فوق موفق به تعمیر حالت خاموش و روشن شدن دستگاه تصفیه آب نشدید، جهت راهنمایی بیشتر مسئله خود را در قسمت نظرات مطرح کنید.

انواع شیر برقی دستگاه تصفیه آب در فروشگاه زلال آب عرضه شده که با مراجعه به آن قادر به مقایسه مدل های مختلف می باشید.