آب لوله کشی و تصفیه شده نیز ممکن است در مسیر انتقال به دلایل مختلف توسط فاضلاب آلوده شود. همچنین آلودگی منابع آب شرب با پساب و فاضلاب می تواند در نهایت باعث بروز بیماری های خطرناکی در بین مصرف کنندگان آن آب شود. بنابراین باید توجه داشت که حتی آبی که از شیر خانه ها خارج می شود، ممکن است کاملا سالم نباشد.

فاضلاب چیست؟

به آب مصرف شده، فاضلاب می گویند. این آب از سینک ها، حمام ها، سرویس های بهداشتی و همچنین از مراکز خدماتی، درمانی، صنایع مختلف و فعالیت های کشاورزی (به دلیل حلال ها، آفت کش ها و گل و لای) خارج می شود.

همچنین پساب شامل روان آب های ناشی از بارش باران نیز می شود. این روان آب ها هنگام بارندگی، نمک جاده ها، روغن، گریس، مواد شیمیایی و سایر آلاینده ها را از سطوح غیرقابل نفوذ مانند سطح آسفالت خیابان ها به آبراه ها وارد می کنند.

آلودگی آب لوله کشی با فاضلاب

زلال آب

در برخی از شهرهای ایران که هنوز سیستم فاضلاب شهری در آن ها به طور کامل اجرایی نشده است، امکان ورود فاضلاب به سیستم لوله کشی آب شرب وجود دارد. شکستگی و ترک لوله ها و یا باز شدن اتصالات، محل های مناسبی برای ورود فاضلاب به آب شرب شهروندان است. همچنین ممکن است برخی از آلاینده های موجود در فاضلاب که در تصفیه خانه ها از بین نمی روند نیز به منابع آب شهری وارد شوند. برخی از این آلودگی ها شامل موارد زیر است:

باکتری های سالمونلا و ویبریو کلرا که باعث بیماری هایی چون وبا و عفونت دستگاه گوارش می شوند.

ویروس هایی که باعث بیماری های خطرناکی چون هپاتیت می شوند.

تک سلولی هایی مانند انتاموبا هیستولیتیکا که باعث اسهال خونی به مدت طولانی در انسان می شوند.

مشکلات استفاده مجدد از پساب و فاضلاب

در کشورهای پیشرفته، فاضلاب و پساب بلافاصله توسط تصفیه خانه های مخصوص، تصفیه شده و برای استفاده ی مجدد در امور غیر شرب به چرخه بازمی گردد. اما طبق تحقیقات انجام گرفته، 80 درصد پساب به محیط برمی گردد بدون آن که تصفیه شود یا مورد استفاده مجدد قرار گیرد. اما این مقدار در کشورهای توسعه یافته است و در کشورهای در حال توسعه، این میزان ممکن است تا 95 درصد پساب ها هم برسد.

اجرای یک سیستم مدرن فاضلاب شهری و احداث تصفیه خانه های آن، نیازمند سرمایه گذاری هایی با صرف هزینه های بسیار زیاد است. از طرفی در شهرهایی که از منابع آب زیرزمینی استفاده می کنند، پیاده سازی سیستم فاضلاب و استفاده مجدد از آن، باعث کاهش سطح آب های زیرزمینی می شود که این خود نهایتا سبب آلودگی آن منابع آبی خواهد شد.

بنابراین باید از روش های دیگر نیز برای مقابله با آلودگی های ناشی از فاضلاب بهره گرفت.

استفاده از دستگاه تصفیه آب در خانه می تواند بطور کامل آلودگی آب را از بین ببرد. حتی آلاینده های ناشی از ورود فاضلاب به آب شهری نیز فیلتر می شوند. بنابراین استفاده از یک دستگاه تصفیه آب تضمین کننده ی سلامت آب مصرفی خانوار خواهد بود.