حفظ عملکرد مطلوب دستگاه تصفیه آب در گرو این است که قطعات به کار رفته در آن به خوبی از عهده وظایف خود برآیند. تشخیص خرابی فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب از آنجایی اهمیت دارد که اطلاع از آن می تواند دستگاه را از آسیب جدی محفوظ دارد. هر کدام از قطعات به کار فته در آن اعم از فیلترهای مراحل مختلف تصفیه، پمپ و یا حتی گیج فشار اثر مستقیمی بر صحت عملکرد دستگاه دارند. حتما این سوال برایتان پیش آمده که خرابی فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب تا چه اندازه می تواند به شما کمک کند.

تشخیص علت خرابی فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب چه اهمیتی دارد؟

فیلتر ممبران که به تعبیری از آن به عنوان قلب تپنده دستگاه تصفیه آب نام برده می شود، بر میزان کیفیت آب خروجی تصفیه شده از دستگاه اثر قابل توجهی دارد. بنابراین تشخیص علت خرابی فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب می تواند عملکرد مطلوب دستگاه و کیفیت خروجی آب را تضمین نماید. جالب اینکه بدانید فیلتر ممبران که به نام فیلتر RO هم از آن یاد می شود به علت دارا بودن منافذ بسیار ریز (حدود 0.0001میکرون) نقش مهمی در حذف عوامل بیماری زا و ذرات ریز خطرناک موجود در آب دارد.

امروزه فیلترهای ممبران با شیت(sheet) های مختلفی تولید و با برندهای گوناگون به بازار ارائه می شود. جهت مشاهده انواع فیلتر ممبران و خرید اینترنتی به روی دکمه زیر کلیک نمایید.خرید فیلتر ممبران

این فیلتر در دستگاه های تصفیه آب به عنوان فیلتر مرحله چهارم مورد استفاده قرار می گیرد و در یک محفظه مخصوص قرار داده می شود که در شکل زیر مشاهده می گردد.

خرابی فیلتر ممبران

برخی برند های مشهور فیلتر ممبران:

  • FILMTEC
  • TORAY
  • AQUA
  • VONTRON
  • FLUXTEK
  • EASYWELL
  • NARSIS

زمان تعویض فیلتر ممبران

عمر و زمان تعویض فیلتر ممبران به پارامترهای مختلفی وابسته است که از مهمترین آن ها می توان به عوامل زیر نام برد:

  1. میزان آب مصرفی(به روی هر فیلتر ممبران ظرفیتی بر حسب گالن نوشته شده است.)
  2. کیفیت آب محل سکونت
  3. عملکرد صحیح فیلترهای پیش تصفیه
  4. کیفیت مواد به کار رفته در فیلتر ممبران

به طور معمول در محدوده خانگی و در صورتی که کیفیت آب محل سکونت شما مناسب باشد، حدود 2 سال عمر کاری دارند. البته که کیفیت آب محل سکونت عامل مهمی بر میزان عمر فیلتر ممبران خواهد داشت. خرابی فیلتر ممبران در صورتی که به اثبات برسد، عمر کاری فیلتر را کاهش می دهد و زودتر به تعویض فیلتر نیاز پیدا خواهید کرد.

RO Membrane Discoloration

عمر فیلتر ممبران

عمر فیلتر ممبران به عوامل بسیاری بستگی دارد، با این حال به صورت عمومی و در صورت تعویض دوره ای فیلترها تا دوسال هم میتوان از فیلتر ممبران استفاده نمود. این فیلتر از یک سری لایه فشرده، به طور موازی دور هم پیچیده و به صورت غشاهای نیمه تراوا درآمده و به شکل استوانه ای با لایه های کرم رنگ و پوسته آبی رنگ می باشد.

علت خرابی فیلتر ممبران می تواند به عوامل بسیاری مربوط باشد که نیازمند بررسی تخصصی در این زمینه می باشد. بنابراین باید پارامترهای مختلفی را در نظر داشته باشید و سپس به رفع مشکل موجود بپردازید. بنابراین ما در فروشگاه اینترنتی زلال آب به طرح مباحثی پرداختیم که در ادامه خواند.

انوان فیلتر های منبران و علائم خرابی ممبران تصفیه آب خانگی

اساس کار فیلتر ممبران

این فیلتر به علت خاصیت نیمه تراوایی خود توانسته به عنوان یکی از دقیق ترین فیلترهای تصفیه آب به کار رود. اساس کار این فیلتر به  گونه ای است که آب و مواد عالی با جرم های مولکولی کمتر(آب سبک یا آب عاری از هرنوع ناخالصی) قادر به عبور از پلیمر غشاء هستند، اما نمک های حل شده و مواد آلی با جرم مولکولی سنگین (آب سنگین و دارای ناخالصی) به دلیل اندازه ذرات و بار الکتریکی شان توانایی عبور از غشاء را به آسانی نخواهند داشت.

فیلتر ممبران بسیار حساس است و آب خام ورودی به آن حتما باید مراحل پیش تصفیه را گذرانده باشد. درصورتیکه ذرات فیزیکی یا مواد شیمیایی مانند کلر به این فیلتر برسند باعث گرفتگی و پارگی ممبران می شوند.

تشخیص علت خرابی فیلتر ممبران

تشخیص علت خرابی فیلتر ممبران

برای تشخیص علت خرابی فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب، ابتدا شیر مخزن و شیر میکس دستگاه را به طور کامل ببندید. حال برای اینکه به صورت مستقیم آب تصفیه و خارج گردد، شیر برداشت تعبیه شده روی سینک را باز نمایید. پس از مدت کوتاهی(در حدود چند دقیقه) آب باقی مانده نیز به طور کامل تخلیه میگردد و آبی که مستقیما توسط فیلتر ممبران مورد تصفیه قرار می گیرد، در دسترس قرار خواهد گرفت.

در این مرحله زمان بررسی میزان سختی آب فرا رسیده است. اگر دستگاه سختی سنج در اختیار دارید، به آسانی قادر به انجام مراحل باقی مانده تست فیلتر ممبران خواهید بود.

فیلتر های منبراین در سایز ای متفاوت

جهت کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر در مورد دستگاه سختی سنج به لینک زیر مراجعه فرمایید.خرید دستگاه سختی سنج

کافی است که با دستگاه سختی سنج میزان سختی آب را اندازه گیری کنید. اگر سختی آب خروجی کمتر از 120 بود، فیلتر ممبران ایرادی ندارد و قابل استفاده خواهد بود. (به شرطی که تاریخ انقضا فیلتر ممبران به پایان نرسیده باشد و حجم آب خروجی قابل قبول باشد.)

اما در صورتی که میزان سختی آب بالاتر از 120 بود، زمان تعویض فیلتر ممبران شما فرارسیده است. (البته در بعضی مواقع خرابی هوزینگ ممبران نیز موجب بالا رفتن سختی آب می شود.)

علائم خرابی ممبران تصفیه آب در هر فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی

روش اول تست کردن عیب فیلتر ممبران

اما مشکل زمانی پیش می آید که دستگاه سختی سنج در اختیار ندارید. در این صورت باید از روش های نامطمئن تر برای تشخیص علت خرابی فیلتر ممبران استفاده نمایید. اولین و مهترین آنها، کنترل میزان حجم آب خروجی شیر برداشت است، بدین ترتیب که اگر آب به صورت قطره قطره و یا باریکه ی کمی از آب بود، احتمالا فیلتر ممبران شما معیوب شده و اصطلاحا کیپ کرده است.

در این صورت تعویض فیلتر ممبران امری قطعی می باشد و در صورت تعویض نکردن فیلتر سایر قطعات به کار رفته در دستگاه تصفیه آب از جمله پمپ دچار خرابی می گردد. ضمنا مراحل تصفیه به صورت کامل صورت نمی پذیرد و آب سالمی در اختیار نخواهید داشت.

روش دوم بررسی عیوب فیلتر ممبران

روش دیگری نیز وجود دارد و برای اجرای آن توصیه میشود شیر میکس را کاملا ببندید و مخزن را خالی کنید ، برای چند روز از این آب استفاده نمایید و اگر کتری و سماور رسوب میگیرد ، طعم آب مطلوب نیست و… بهتر است این فیلتر را تعویض نمایید.

اگر میزان TDS آب خروجی از ممبران تصفیه آب بیشتر از ppm 120 باشد، این به این معنی است که عمر ممبران تصفیه آب تمام شده است و باید عوض شود.

تشخیص خرابی و زمان تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب در زمان مشخص، خود یکی از عوامل افزایش طول عمر کارکرد دستگاه تصفیه آب محسوب می شود.

قابل ذکر است که فیلترهای ممبران یک بار مصرف بوده و به هیچ عنوان نمی توانید با شستشوی آنها، دوباره اقدام به استفاده از آنها کنید.

در صورت عدم توانایی در تست خرابی فیلتر ممبران، می توانید ازیک کارشناس با تجربه کمک بگیرید.

ro membrane commercial 500x500 1

روش سوم خرابی محدود کننده فاضلاب

از آنجایی که آب های با سختی بالا املاح زیادی درون خود دارد، به صورت مداوم در محدود کننده فاضلاب وجود دارد که با رسوب در آن احتمال خرابی و کیپ شدن آنرا بالا می برد. در چنین شرایطی باید سریعتر نسبت به تعویض این قطعه اقدامات لازم را انجام دهید. در صورت بی توجهی به این مسئله فیلتر ممبران شما به سرعت و زودتر از آنچه فکر می کنید، خراب خواهد شد.

ضمنا خرید فیلتر ممبران اصلی و تشخیص آن از ممبران تقلبی بسیار حائز اهمیت است.

در پایان علائم خرابی ممبران تصفیه آب

امیدواریم که مطلب علت خرابی فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب مورد توجه شما قرار گرفته باشد، وبلاگ زلال آب موضوعات مختلفی را در دل خود جای داده که هر کدام خواندنی می‌باشند. بخش آموزش پر شده از موضوعات متنوع که به افزایش دانش شما در زمینه های مختلف کمک می‌کند. با اشتراک گذاری این مطلب در رسانه‌های اجتماعی دوستان خود را از این موضوع جذاب آگاه کنید. در پایان نظرات خود را با درج کامنت در مورد مسائل مطرح شده با ما در میان بگذارید.