بسیاری از کاربران با سوالات زیادی در مورد راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی روبرو می شوند و متاسفانه هنوز اطلاعات کامل و دقیقی در این مورد وجود ندارد. حتی در دنیای وب هم معمولا اطلاعات کاملی به خوانندگان ارائه نمی شود و اغلب مطلب تخصصی وجود ندارد. از این رو ما در وبلاگ زلال آب سعی نمودیم تا به بررسی مراحل 6 گانه دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای بپردازیم. همراه ما باشید!

دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای یا پنج مرحله ای؛ کدام یک استاندارد است؟

دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای

در حال حاضر اغلب دستگاه های تصفیه آب به صورت 6 مرحله ای تولید می شوند اما در گذشته نوع 5 مرحله ای آن به وفور یافت می شد. اما پس از آنکه سازمان بهداشت جهانی اطلاعیه ای را در املاح مورد نیاز بدن منتشر کرد، بسیاری از شرکت های تصفیه آب، فیلتر مینرال را به محصولات خود اضافه نمودند و دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای را روانه بازار کردند.

البته که برخی از شرکت ها سعی کرده اند علاوه بر فیلتر مینرال، با اضافه کردن فیلترهای بیشتر، بر غنای آب تصفیه شده بیافزایند. شما می توانید انواع فیلتر قلیایی و فیلتر اکسیژن ساز را نیز به دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای خود اضافه کنید و وضعیت آب آشامیدنی خود را بهبود بخشید.

در پست های قبل انواع دستگاه های تصفیه آب، نحوه ی عملکرد روش های مختلف و نیز تاثیر دستگاه های تصفیه آب در تهیه آب آشامیدنیِ عاری از هر نوع آلاینده تشریح شد. اکنون می خواهیم شش مرحله ی تصفیه آب را در دستگاه های تصفیه آب شش مرحله ای شرح دهیم.

مرحله ی اول: فیلتر الیافی 5 میکرونی

فیلتر الیافی از الیاف مصنوعی پلی پروپیلن تشکیل شده است که حالتی فشرده داشته و دارای منافذی اند به قطر 5 میکرون می باشد، تا آب بتواند از آن عبور کند، اما گل و لای، شن و ماسه، زنگ لوله ها و برخی دیگر از آلاینده ها چون قطری بالاتر نسبت به آب دارند نتوانند بگذرند. فیلتر الیافی اولین مرحله از دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای به حساب می آید که اصطلاحا تصفیه فیزیکی آب را انجام می دهد.

مرحله ی دوم: فیلتر کربن فعال

فیلتر کربن فعال دارای خاصیت جذب سطحی است و می تواند کلر، گازهای شیمیایی، مواد شیمیایی آلی، تری هالومتان ها و آفت کش ها را از آب حذف کند. شاید بتوان مهمترین وظیفه ی این فیلتر را به نوعی حذف کلر باقیمانده از آب دانست. کلر علیرغم اینکه به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی شناخته می شود اما متاسفانه برای سلامتی انسان مضر است و گذشته از آن به فیلتر اصلی یا همان ممبران RO نیز آسیب وارد می کند.

مرحله ی سوم: فیلتر کربن بلاک

فیلتر کربن بلاک به صورت تک استوانه ای ساخته شده و دور تا دور آن با نوار توری شکل پوشانده می شود. عملکرد این نوع فیلتر همانند فیلتر کربنی دوم و تکمیل کننده کار فیلتر کربنی مورد استفاده در مرحله دوم تصفیه می باشد به علاوه این ویژگی ها، این فیلتر قابلیت حذف مواد شیمیایی بزرگتر از ۵ میکرون و مواد شیمیایی و معلق عبوری از دو فیلتر اول و دوم را دارا بوده و سبب بهبود طعم و شفافیت آب مصرفی می شود.

مرحله ی چهارم: اسمز معکوس ممبران

فیلتر ممبران را فیلتر اصلی دستگاه تصفیه آب می دانند که از چندین لایه غشاء نیمه تراوا ساخته شده است. این لایه های غشائی به دور یک لوله ی مرکزی پیچیده شده اند. ناخالصی هایی که در آب محلول اند و نمی توانند از غشاء عبور کنند، به صورت آبِ غلیظ شده (از ناخالصی) به سمت مجرای فاضلاب رفته و آب سالم و بدون ناخالصی به سمت خروجی آب مصرفی هدایت می شود. این فیلتر بر عملکرد دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای اثر فراوانی دارد و انتخاب یک ممبران خوب می تواند کیفیت آب تصفیه شده را تا حد زیادی بهبود بخشد.

مرحله ی پنجم: فیلتر پست کربن

فیلتر پست کربن نیز مانند فیلتر مرحله ی دوم از جنس کربن است. دانه های کربن در این فیلتر، طعم و بوی نامطلوبی که ممکن است آب در اثر ماندگاری در تانک های ذخیره یا مخازن، به خود گرفته باشند را از بین می برد. پسن کربن با بهبود گوارایی آب نقش مهمی را در دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای ایفا می کند.

مرحله ششم: فیلتر مینرال

فیلتر مینرال به عنوان ششمین فیلتر در دستگاه های تصفیه آب خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. این فیلتر کپسولی شکل، از دانه هایی به نام کلسیت(calcite) پر شده است و نقش موثری در بهینه کردن املاح معدنی آب آشامیدنی دارد و معمولا دارای پوسته ای به رنگ زرد و در برخی موارد شفاف و بی رنگ است که در دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای RO بعد از مخزن ذخیره قرار می گیرد.

مراحل ذکر شده در بالا، شش مرحله ای است که میان همه ی انواع دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای مشترک است، به شرطی که دستگاه استاندارد باشد و توسط شرکت های معتبر تولید شده باشد. البته فیلترهای دیگری نیز می توان به دستگاه اضافه کرد و خلوص و کیفیت آب را بهبود داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم سری به بخش فیلتر تصفیه آب خانگی در فروشگاه زلال آب بزنید.