دستگاه تصفیه آب خانگی یکی از محصولات ضروری برای تمامی افرادی است که می خواهند بدن خود را سالم نگه دارند. یکی از پرطرفدارترین و مرسوم ترین سیستم های تصفیه آب خانگی، دستگاه هایی هستند که از تکنولوژی اسمز معکوس بهره می برند و به دستگاه های (Reverse Osmosis) RO نیز معروف هستند. شناخت اجزا و قطعات تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب به ما کمک میکند تا درک بهتری از ویژگی ها و کاربرد دستگاه پیدا کنیم و همچنین در صورت خرابی یا بروز مشکل بتوانیم قطعه معیوب را شناسایی کنیم.

برخی از انواع رایج دستگاه های تصفیه آب خانگی عبارتند از:

فیلتر کربن فعال، اسمز معکوس، فیلتر اشعه ماوراء بنفش و فیلتر الکترونیکی آب. علاوه بر آن لازم است تا اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب خود را بشناسید تا در صورت مشکل و خرابی بتوانید ایراد آن را مدیریت کرده و قادر باشید به خوبی قطعه معیوب را شناسایی کنید. در این مقاله به معرفی اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب خانگی میپردازیم بنابراین اگر در منزل یا محل کار خود دستگاه تصفیه آب دارید، توصیه می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب خانگی:

 

مخزن تصفیه آب

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب خانگی

مخزن تصفیه آب یک قطعه کلیدی از تجهیزات تصفیه آب برای ذخیره آب تصفیه شده است که معمولا کنار دستگاه قرار داده میشود. ظرفیت این مخزن با توجه بر میزان مصرف و نیاز مصرف کننده متفاوت است و معمولا 3.2 یا 4 یا 5 گالن استفاده می شود و به مخزن تحت فشار معروف است.

شیر مخزن

 

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب خانگی

جهت باز و بسته کردن مسیر ورود و خروج آب مخزن به کار میرود. شیر مخزن دستگاه تصفیه آب می تواند بخش مهمی از سیستم آب شما باشد. این شیر اجازه می دهد تا آب به داخل و خارج از مخزن جریان یابد. تست سالم بودن دستگاه تصفیه آب، بسیار ساده است زمانی که شیر را می بندید نباید آبی از آن خارج شود.

شیر برداشت تصفیه آب

 

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب

این شیر جهت برداشت آب تصفیه شده نهایی طراحی شده که معمولا روی سینک ظرفشویی نصب میشود. و وظیفه تحویل آب در نقطه مصرف را دارد.

بست فاضلاب

bast fazelab

جهت محکم نگه داشتن شلنگ خروجی پساب و هدایت آن به فاضلاب به کار می رود. درصورتیکه از بست استفاده نشده باشد و شیلنگ مستقیم به داخل فاضلاب هدایت نشده باشد، از یک طرف ممکن است شیلنگ بیرون بیاید و آب به داخل کابینت و آشپزخانه نفوذ کند و خسارات جدی وارد نماید. از طرف دیگر ممکن است از کنار شلنگی که مستقیما به داخل لوله فاضلاب وارد شده بوی نامطبوع فاضلاب به مشام برسد.

 

هوزینگ تصفیه آب خانگی

 

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب

در این هوزینگ ها کارتریج فیلتر های پیش تصفیه قرار میگیرد که معمولا اولین هوزینگ متفاوت است و علت آن تشخیص زمان تعویض فیلتر و رویت میزان کثیفی فیلتر الیافی می باشد. مراحل 2 و 3 نیز معمولا مات هستند. به این هوزینگ ها، محفظه نگهدارنده فیلتر نیز گفته می شود.

اتصالات تصفیه آب

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب

انواع گوناگونی از اتصالات دستگاه تصفیه آب وجود دارد که به منظور ارتباط دادن فیلترها، قطعات و شلنگ های دستگاه تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد.

سوئیچ فشار پایین تصفیه آب (LOW PRESSURE SWITCH)

بمنظور کنترل آب ورودی به دستگاه تصفیه آب و همچنین خاموش کردن دستگاه در صورت قطع شدن یا ضعیف شد فشار آب شهری بکار گرفته می شود. سوئیچ فشار پایین تصفیه آب نوعی شیر است که برای کنترل جریان آب در یک سیستم تصفیه آب استفاده می شود. کلیدهای فشار پایین برای خاموش یا روشن کردن جریان آب در یک سیستم آبی در پاسخ به تغییرات فشار استفاده می شوند. و اجاره کار کردن پمپ بدون آب را نمی دهند. به این نوع سوئیچ در اصطلاح عامه لوپرشر گفته می شود.

سوئیچ فشار بالا تصفیه آب( HIGH PRSSURE SWITCH)

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب

وظیفه سوئیچ فشار بالا یا های پرشر، قطع جریان برق در هنگام پر شدن مخزن ذخیره می باشد. حضور این سوئیچ در دستگاه تصفیه آب از آن جهت اهمیت دارد که از یکطرف از هدر رفتن آب جلوگیری می کند و از طرف دیگر از کار کردن پمپ در فشار بالا جلوگیری می کند.

شیر برقی

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب

شیر برقی دستگاه تصفیه آب جهت باز کردن مسیر آب در زمان روشن بودن دستگاه و همچنین بستن مسیر آب شهری در زمان خاموش شدن دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. شیر برقی دستگاه تصفیه آب یک دستگاه کوچک و فلزی است که به کنترل جریان آب از طریق دستگاه تصفیه کمک می کند. که در حالت عادی باز است و به همین خاطر به آن normal open گفته می شود. درصورتیکه شیر برقی فرسوده شده باشد یا رسوب گرفته باشد وظیفه خود را به درستی انجام نخواهد داد.

آداپتور دستگاه تصفیه آب

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب

آداپتور یا ترانس دستگاه تصفیه آب جهت تبدیل برق متناوب شهری با ولتاژ 220 به برق غیر مستقیم با ولتاژ 24 ، 32، 36، 48 مورد استفاده قرار می گیرد. و درواقع منبع تغذیه پمپ دستگاه می باشد.

پمپ تصفیه آب

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب

پمپ دستگاه تصفیه آب وظیفه ایجاد فشار لازم برای عبور آب از فیلتر ممبران را به عهده دارد و یکی از مهمترین قطعات یک دستگاه تصفیه آب می باشد.

سیم کشی برق

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب

سیم کشی برق دستگاه تصفیه آب مجموعه ای از چند رشته سیم است که اجزا و قطعات برقی را به هم متصل نموده و ارتباط آنها را برقرار می سازد.

هوزینگ فیلتر ممبران

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب

هوزینگ فیلتر ممبران یا محفظه نگهدارنده ممبران معمولا در قسمت بالای دستگاه قرار دارد و بمنظور قرارگیری فیلتر ممبران درون آن طراحی شده است.

محدود کننده فاضلاب تصفیه آب

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب خانگی

محدود کننده فاضلاب که به کپسول پساب یا شیر فلو نیز معروف است با کنترل میزان جریان آب به فاضلاب، درواقع سیستم تصفیه آب را کامل نموده و به فیلتر ممبران در انجام عملیات RO کمک می کند.

گیج فشار تصفیه آب

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب

گیج فشار دستگاه تصفیه آب برای نظارت بر فشار داخل دستگاه تصفیه آب و اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه تصفیه آب استفاده می شود. زمانی که گیج فشار عدد زیر 60 psi یا بالاتر از  120 psi  را نشان می دهد حاکی از وجود ایراد در دستگاه خواهد بود.

پایه فیلتر یا بست نگهدارنده فیلتر تصفیه آب

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب

گیره فیلتر آب که اندازه آن به نوع فیلترها متفاوت است، به عنوان نگهدارنده محفظه فیلتر ممبران و همچنین سایر فیلترهای خطی دستگاه تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد.

سه راه ورودی آب

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب

این قطعه به بمنظور ایجاد انشعاب از لوله کشی شهری برای دستگاه تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد که دو نمونه استیل و پلاستیکی آن در بازار موجود است.

شیر ورودی دستگاه

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب

این قطعه که بر روی سه راهی ورودی آب بسته می شود، بمنظور ورود آب شهری و کنترل آن برای دستگاه تصفیه آب خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مقاله به معرفی و بررسی اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب خانگی پرداختیم. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شود. در صورت نیاز به مشاوره و یا نیاز به تهیه اجزای جانبی دستگاه تصفیه آب خانگی لطفا با کارشناسان فروش شرکت زلال آب تماس حاصل فرمایید.