یکی از برنامه های ما در سایت تصفیه آب شیراز – زلال آب ارائه اطلاعات فنی در مورد عملکرد بخش های مختلف دستگاه تصفیه آب است. در همین راستا امروز ویدیویی را برایتان آماده نموده ایم که شما را با نحوه ی عملکرد شیر برقی آشنا می کند.  ذکر این نکته ضرروی خواهد بود که افزایش اطلاعات درباره ی هر کدام از قطعات دستگاه تصفیه آب، شما را در حفظ و نگهداری بهتر دستگاه یاری می رساند.

ضمن اینکه ویدیو شبیه سازی عملکرد شیر برقی را در زیر مشاهده می کنید، اطلاعات تکمیلی را نیز در ادامه آورده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشخصات فنی و خرید خرید شیر برقی مربوط به دستگاه تصفیه آب به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.


دانستن عملکرد شیر برقی چه اهمیتی دارد؟

امروزه در دستگاه تصفیه آب خانگی مبتنی بر روش اسمز معکوس، شیر برقی جایگزین «چهار راهه مکانیکی» شده است. شیر برقی این وظیفه را دارد که تنها در صورت لزوم مسیر آب ورودی را باز کند و در غیر این صورت اجازه ورود آب به فیلتر تصفیه آب را ندهد. عملکرد شیر برقی به گونه ای بوده که با ولتاژ برق 24 ولت در مدل خانگی و 36 ولت در نمونه صنعتی کار می کند و در انواع دستگاه تصفیه آب قابل نصب است.

instrumentationtools.com pilot operated diaphragm solenoid valve normally open

در یک دستگاه تصفیه آب RO نیاز است که پس از انجام کامل تصفیه آب و تکمیل شدن ظرفیت مخزن، جریان آب ورودی به دستگاه قطع شده و عمل تصفیه متوقف شود. کنترل جریان آب ورودی توسط شیر قطع کن خودکار انجام می پذیرد. در واقع شیر قطع کن، به محض پر شدن مخزن دستور قطع شدن مسیر آب ورودی را می دهد. در صورتیکه ورود آب به دستگاه تصفیه آب به صورت مستمر ادامه داشته باشد، فیلتر ممبران خراب شده و بخش زیادی از آب نیز به هدر می رود.

انواع شیر برقی دستگاه تصفیه آب از چه تشکیل شده اند؟

شیر برقی دستگاه تصفیه آب که در اصطلاح سلونوئید نیز شناخته می شود، وظیفه قطع و وصل جریان سیالاتی مانند آب را در لوله یا شیلنگ با اعمال فرمان برق دارد. شیر دارای یک بدنه‌ی فلزی و یک بوبین می‌باشد. بوبین، یک سیم‌پیچ با خاصیت مغناطیسی بالا است که با تحریک آن، میدان مغناطیسی بزرگی ایجاد شده و با وارد کردن نیرو به یک پیستون یا یک آرمیچر، تغییراتی ایجاد می‌ شود.

انواع شیر برقی با سایز عای متفاوت

در ساختمان شیرهای برقی از نیروی مغناطیسی برای قطع و وصل جریان استفاده می گردد. در داخل انواع شیر برقی یک سلونوئید یا هسته مرکزی به همراه سیم پیچ وجود دارد. عملکرد شیر برقی به گونه ای است که عبور برق از درون سیم پیچ ایجاد نیروی الکترومغناطیسی کرده و می تواند حرکت سلونوئید را کنترل کند. این قطعه به خاطر دقت بالا و کنترل از راه دور بودنشان امروزه در صنایع متفاوتی مانند تصفیه آب کاربرد دارند.

عملکرد شیر برقی چگونه است؟

در تصویر زیر می توانید ساختمان یک شیر برقی NC در حالت عادی بسته را به وضوح مشاهده نمایید که به شناخت دقیق شما از عملکرد شیر برقی کمک می کند.

عملکرد شیر برقی چگونه است

با رسیدن فرمان به بوبین، کویل تحریک شده و یک میدان مغناطیسی‌ بزرگ ایجاد می‌شود. این میدان مغناطیسی باعث می‌شود که نیرویی بزرگ به پیستون وارد گردد و پیستون به بالا آمده و فنر را فشرده کند. در نتیجه مسیر سیّال باز شده و سیال عبور می‌کند. سپس با قطع ولتاژ ورودی به بوبین، نیروی مغناطیسی از بین رفته و فنر، پیستون را به حالت عادی خود باز می‌گرداند.
جنس پیستونی که استفاده می‌شود، بسیار مرغوب بوده و مانع از عبور سیال در شرایط عادی می‌گردد.

کلام آخر در مورد نحوه عملکرد شیر برقی

امیدواریم که مطلب شبیه سازی نحوه عملکرد شیر برقی مورد توجه شما قرار گرفته باشد، زلال آب موضوعات مختلفی را در دل خود جای داده که هر کدام خواندنی می‌باشند. بخش آموزش پر شده از موضوعات متنوع که به افزایش دانش شما در زمینه های مختلف کمک می‌کند. با اشتراک گذاری این مطلب در رسانه‌های اجتماعی دوستان خود را از این موضوع جذاب آگاه کنید. در پایان نظرات خود را با درج کامنت در مورد مسائل مطرح شده با ما در میان بگذارید.