طعم و بوی نامطبوع نشان دهنده وجود یک مشکل و حضور یک میهمان ناخوانده در دستگاه تصفیه آب می باشد. زیرا در صورتیکه دستگاه تصفیه آب کار خود را به درستی انجام دهد دلیلی برای وجود بوی بد وجود نخواهد داشت. بنابراین وجود بو و طعم نامطبوع در آب تصفیه شده غیرطبیعی است و باید نسبت به آن حساس باشید و بدون فوت وقت جهت رفع بوی نامطبوع در دستگاه تصفیه آب اقدام نمایید.

کلر موجود در آب یک ضدعفونی کننده قوی می باشد که در فیلترهای کربنی مرحله دوم و سوم دستگاه تصفیه آب حذف می شود. بنابراین در صورتیکه سرویس و نگهداری دستگاه بدرستی صورت نپذیرد، زمینه برای رشد باکتری و شیوع آلودگی در همه قسمت های دستگاه بیشتر فراهم می شود.

علل ایجاد بوی نامطبوع در دستگاه تصفیه آب

علل مختلفی در ایجاد طعم و بوی نامطبوع در دستگاه تصفیه آب دخالت دارند که مهمترین آن ها یکی استفاده از فیلترهای نامرغوب و بی کیفیت و دیگری عدم تعویض بموقع فیلترهای دستگاه تصفیه آب می باشد. بنابراین برای حفظ سلامتی خود موکدا توصیه می شود دقیقا در زمان های تعیین شده فیلترهای دستگاه خود را با فیلترهای باکیفیت جایگزین نمایید.

البته ما در مطلبی جداگانه در مورد بو و مزه ی بد آب لوله کشی صحبت کرده بودیم که خواندن آن نیز خالی از لطف نیست.

علل ایجاد بوی نامطبوع در آب :

1- استفاده از فیلترهای بی کیفیت 2- عدم تعویض فیلترها در زمان مقرر 3- باقی ماندن آب به مدت زیاد و بدون استفاده در دستگاه 4- آلودگی خارجی یک جایی از دستگاه بوی نامطبوع در دستگاه تصفیه آب

نحوه پیدا کردن و رفع بوی بد در آب تصفیه شده

کاربران معمولا در نگاه اول تصور واضحی از بروز بوی بد در آب تصفیه شده و مشکلات ناشی از آن ندارند. طعم و بوی نامطبوع آب می تواند تجربه ناخوشایندی از نوشیدن آب برایمان باقی بگذارد و حتی موجب بیماری زایی گردد. بنابراین باید هرچه سریعتر به دنبال پیدا کردن راهی برای رفع بوی نامطبوع در دستگاه تصفیه آب باشید. ما قصد داریم طی مراحل زیر، راهی آزموده شده را به شما بیاموزیم. در ادامه مطلب همراه وبلاگ زلال آب باشید!

گام اول- شیر خروجی مخزن را ببندید تا آب مستقیما از فیلترها به شیر برداشت هدایت شود. در صورتیکه مشکل رفع شد، ایراد از مخزن است و در غیر اینصورت بایستی فیلترها به ترتیب چک شوند.

گام دوم- آب خروجی از تک تک فیلترها را کنترل کنید تا منشا بو مشخص شود. سپس نسبت به تعویض فیلتر یا فیلترهای مورد نظر اقدام کنید. توصیه می شود کلیه ی شیلنگ های قرار گرفته در مسیر آب پس از محل آلوده نیز احتیاطا تعویض شود.

علت بوی بد آب تصفیه شده از مخزن است ؟

در صورتیکه منشا بو، مخزن باشد با توجه به اینکه امکان باز کردن یا تعویض لاستیک آن وجود ندارد بنابراین اصولی ترین راه تعویض مخزن می باشد، البته بر اساس تجارب بدست آمده در بعضی مواقع شستشوی مخزن با آب یا آب و سرکه باعث از بین رفتن بوی نامطبوع در دستگاه تصفیه آب می شود که برای انجام این عمل لازم است با استفاده از یک موتور، آب را چندین بار با فشار وارد مخزن نمود و سپس تخلیه کرد که انجام آن از عهده سرویسکار باتجربه برمی آید.

علاوه بر این بی توجهی به تعویض به موقع فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی باعث می شود، تا عملکرد مناسبی برای از بین بردن آلاینده های موجود در آب نداشته باشند.

shutterstock 1099572062 1

عملکرد نادرست سیستم RO

همچنین علت دیگر طعم بد آب دستگاه تصفیه آب، می تواند به دلیل عملکرد نادرست سیستم RO بوجود بیاید. که با گذشت زمان فیلترها، غشاء و سایر اجزای سیستم RO خراب می شوند. همچنین اگر سیستم دستگاه تصفیه آب به طور مرتب تمیز و ضدعفونی نشود، طعم آب بد می شود. فیلترهای دستگاه تصفیه آب باید هر 6-8 ماه یکبار بررسی و تعویض شوند. فیلتر ممبران باید هر 2 سال یکبار تعویض شود. بسیار مهم است که هر 3 ماه یکبار دستگاه شما توسط یک سرویس کار چک شود. ممکن است بوی نامطبوع در دستگاه تصفیه آب، خود به خود ایجاد شود و شما در چند ماه گذشته، تغییری را روی دستگاه تصفیه آب و فیلترهایش ایجاد نکرده باشید. در این حالت این احتمال وجود دارد که منشاء بو و مشکل، از فیلترهای دستگاه و بخصوص فیلترهای 3 مرحله اول دستگاه تصفیه آب بوجود آمده باشد که بعد از چند ماه بروز کرده است. بدین ترتیب توصیه می شود همه فیلترها را باز کنید و مورد بررسی قرار دهید تا منشاء بو را پیدا کنید و مشکل را حل کنید.

اگر مشکل بوی نامطبوع همچنان باقی ماند:

درصورتیکه تمام موارد تعویض فیلتر ها و عوامل آلودگی آب را یکی یکی و به درستی انجام دادید ولی همچنان بوی بد در دستگاه ما باقی ماند چه کاری باید انجام شود؟ اگر مشکل بوی نامطبوع دستگاه تصفیه آب شما همچنان ادامه داشت، حتما با شرکت یا یک سرویس کار خبره و با تجربه تماس بگیرید و اگر پس از بررسی های متعدد، مشکل همچنان به قوت خود باقی ماند باید یک دستگاه تصفیه آب جدید را جایگزین دستگاه قبلی خود کنید. پیدا کردن منشاء بو، بسیار مهم می باشد. بهتر است جهت رفع آن؛ زودتر اقدام کنید زیرا هر چه زمان بیشتری بگذرد، یافتن منشاء بو سخت تر شده و همچنین دامنه آلودگی ها بیشتر می شود. بنابراین هر وقت احساس کردید که طعم و بوی نامطلوبی در آب تصفیه شده وجود دارد، سریعا جهت سرویس دستگاه اقدام کنید.

در پایان علت بو دادن آب تصفیه

امیدواریم که مطلب علل بروز بوی نامطبوع در دستگاه تصفیه آب و 5 مرحله برای حل آن مورد توجه شما قرار گرفته باشد، وبلاگ زلال آب موضوعات مختلفی را در دل خود جای داده که هر کدام خواندنی می‌باشند. بخش آموزش پر شده از موضوعات متنوع که به افزایش دانش شما در زمینه های مختلف کمک می‌کند. با اشتراک گذاری این مطلب در رسانه‌های اجتماعی دوستان خود را از این موضوع جذاب آگاه کنید. در پایان نظرات خود را با درج کامنت در مورد مسائل مطرح شده با ما در میان بگذارید.

شرکت زلال آب به عنوان یکی از فعالان قدیمی در حوزه تصفیه آب شیراز آماده ارائه خدمات به هموطنان عزیز در سراسر کشور می باشد.