عوامل آلودگی آب لوله کشی شهری و روستایی

آلودگی آب از جمله بزرگترین مشکلات مردم جهان است که با توجه به کمبود آب شیرین به یک معضل مهم تبدیل شده است. تحقیقات در آمریکا نشان می دهد که نزدیک به نیمی از آب قابل شرب در این کشور با آلاینده های مختلف آلوده شده اند. عوامل انسانی و تغییرات اقلیمی و الگوی بارش از اصلی ترین دلایل آلودگی آب هستند.

آلودگی آب لوله کشی به چه عواملی بستگی دارد؟

آب تصفیه شده در تصفیه خانه های شهری نیز از آلودگی مصون نیستند. برخی آلاینده ها حتی در تصفیه خانه ها از بین نمی روند و زنگ زدگی و آلودگی لوله های انتقال آب نیز باعث آلوده تر شدن آب شهری می شود. این آلودگی ها تاثیر مستقیمی در بروز بیماری های مختلف در افراد جامعه دارند. در این مطلب عوامل آلوده کننده آب شهری بیان شده است.

عوامل آلودگی آب لوله کشی

فاضلاب انسانی و حیوانی

در فضولات انسانی و حیوانی میزان زیادی میکروب و باکتری وجود دارد که به دلیل فرسوده بودن سیستم دفع فاضلاب ممکن است وارد آب لوله کشی شوند. برخی مناطق و شهرها مانند تهران نیز از یک سیستم فاضلاب شهری بی بهره اند و چاه های فاضلاب یکی از عوامل وجود نیترات در آب لوله کشی است.

در مناطق روستایی نیز محل های پرورش و نگهداری دام و فضولات حیوانی ممکن است باعث آلوده شدن آب شود.

فلزات سنگین

فلزات سنگین موجود در آب لوله کشی باعث سمی شدن آن می شوند. حفر معدن، نیروگاه های حرارتی و ساختمان سازی از جمله عوامل ورود عناصری چون جیوه، کادمیوم، سرب، آرسنیک، آزبست و … در آب آشامیدنی است.

این مواد حتی اگر بر روی سطح زمین وجود داشته باشند با بارش برف و باران به لایه های پایین تر خاک نفوذ کرده و وارد آب های زیرزمینی که یکی از منابع تامین آب شهری است می شوند.

ورود این عناصر فلزی به بدن انسان باعث ابتلا به بیماری های خطرناک و کشنده ای مانند سرطان می شود. متاسفانه تصفیه خانه ها نیز قادر به حذف تمامی این عناصر نیستند.

کودها و آفت کش ها

کودهای شیمیایی و آفت کش ها که در مزارع و زمین های کشاورزی استفاده می شوند حاوی نیتروژن هستند که ممکن است تبدیل به نیترات شود. این مواد با بارش برف و باران و نفوذ در خاک، سیستم زه کشی زمین کشاورزی و ورود به آب های سطحی ممکن است باعث آلودگی آب شوند.

از آنجا که از مواد شیمیایی برای تولید آفت کش ها استفاده می شود، نفوذ این مواد به آب شرب و مصرف آن توسط شهروندان ممکن است باعث بروز بیماری های مختلفی شود.

فاضلاب کارخانه ها و صنایع

بسیاری از صنایع از موادی شیمیایی استفاده می کنند که برای سلامتی انسان مضر است. کارخانه ها موظفند پسآب و فاضلاب صنعتی خود را پیش از رها کردن در طبیعت تصفیه کنند. اما در صورتی که این کار به درستی انجام نشود باعث ورود مواد شیمیایی و نفتی به آب های زیرزمینی و سطحی می شود.

فاضلاب بیمارستانی

زباله ها و فاضلاب بیمارستان ها و مراکز درمانی یکی از منابع تجمع انواع ویروس ها و میکروب های خطرناک است. این مواد باید به طرز صحیحی از بین بروند و رها کردن آن ها بدون حذف آلاینده ها ممکن است باعث آلودگی آب شرب و شیوع انواع بیماری ها بین شهروندان شود.

بیماری های ناشی از مصرف آب آلوده

بیماری های ناشی از مصرف آب آلوده

آلودگی آب عامل بسیاری از بیماری هاست. توجه به سالم بودن آب مصرفی همواره یکی از اولویت های دولت ها و افراد جامعه بوده است. آب آلوده می تواند باعث ابتلا به بیماری های خطرناکی شود. وبا از جمله شایع ترین این بیماری ها است که در فصول گرم شیوع بیشتری دارد. بیماری های انگلی نیز ممکن است باعث بیماری های گوارشی و عفونت های پوستی شود. هپاتیت، اسهال و استفراغ، حصبه و بیماری های چشمی نیز تنها بخشی از عوارض مصرف آب آلوده هستند.

با استفاده از دستگاه تصفیه آب می توان از سلامت آب آشامیدنی خانه مطمئن شد.

امیدواریم که مطلب عوامل آلودگی آب لوله کشی شهری و روستایی مورد توجه شما قرار گرفته باشد، وبلاگ زلال آب موضوعات مختلفی را در دل خود جای داده که هر کدام خواندنی می‌باشند. بخش آموزش پر شده از موضوعات متنوع که به افزایش دانش شما در زمینه های مختلف کمک می‌کند. با اشتراک گذاری این مطلب در رسانه‌های اجتماعی دوستان خود را از این موضوع جذاب آگاه کنید. در پایان نظرات خود را با درج کامنت در مورد مسائل مطرح شده با ما در میان بگذارید.