امروزه به دلیل آلودگی های زیادی که در آب وجود دارد، علاوه بر تصفیه آب سراسری لازم است در خانه ی هر فردی دستگاه های تصفیه آب باشد که با استفاده از فرآیند اسمز معکوس ناخالصی های آب را حذف کرده و آبی با کیفیت برای نوشیدن ارائه دهد. در این مقاله به موضوع نحوه تعویض فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب میپردازیم پس پیشنهاد میکنیم این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

شناسایی املاح محلول در آب

در مرحله چهارم فرآیند تصفیه، پس از عبور آب از فیلتر ممبران، مقدار زیادی از املاح آب از دست می رود و آبی خالص به وجود می آید. فیلتر ممبران قادر است نمک های حل شده در آب را شناسایی کرده و اجازه عبور به آنها ندهد. همچنین این فیلتر فلزات سنگین داخل آب را به سمت فاضلاب هدایت می کند.

فیلتر ممبران، معمولا به عنوان فیلتر مرحله چهارم و درون هوزینگ مخصوص به خودش در دستگاه های تصفیه آب قرار می گیرد. این فیلتر پس از فرآیند تصفیه، املاح مضر آنها را به فاضلاب هدایت میکند و آب تصفیه شده نیز به تانک تصفیه آب خواهد رفت. فیلتر ممبران با فشار پمپ تصفیه آب، املاح مضر ذرات آلوده آب تا قطر ۰۰۰۱/۰ میکرون را حذف میکند که این امر باعث کاهش سختی آب نیز می شود.

به طور تجربی از چهار روش میتوان به احتمال خرابی ممبران پی برد:

 

1- فشار به پمپ: اگر زمان تعویض فیلتر ممبران رسیده باشد و فیلتر خراب شده باشد، آب به آسانی نمیتواند از فیلتر عبور کرده و به پمپ دستگاه تصفیه آب فشار وارد می کند که در صورت مشاهده این مورد می توانید متوجه خرابی فیلتر ممبران شوید.
2-سطح تولید آب دستگاه: اگر متوجه شدید میزان تولید آب دستگاه تصفیه آب کاهش یافته است میتوان به این نتیجه رسید که فیلتر ممبران کیپ کرده و دیگر کارایی لازم را ندارد.
3-کف کتری آهک جمع شده: در صورتیکه کف کتری آب جوش منزل آهک جمع شده باشد می توان نتیجه گرفت که فیلتر ممبران توانایی تصفیه آب را از دست داده و نیاز به تعویض دارد.
4- استفاده از دستگاه سختی سنج: می توانید سختی آب خروجی را با دستگاه سختی سنج نیز اندازه بگیرید. توجه داشته باشید با توجه به منطقه ای که در آن زندگی می کنید، سختی آب می تواند متفاوت باشد.

 

نحوه تعویض فیلتر ممبران

عمر فیلتر ممبران چقدر است؟


به طور معمول عمر مفید فیلتر ممبران بین یک سال و نیم تا دو سال می باشد و پس از آن باید تعویض گردد.زیرا تاخیر در تعویض ممبران ممکن است باعث خراب شدن قطعات برقی دستگاه گردد.

عوامل تاثیر گذار در عمر فیلتر ممبران:

1- میزان مصرف آب
2-کیفیت آب ورودی
3- کیفیت فیلترهای پیش تصفیه
4- کیفیت فیلتر ممبران

ورودی و خروجی فیلتر ممبران

ورودی آب فیلتر ممبران از محل خروجی پیش تصفیه مرحله سوم دستگاه تامین میگردد. خروجی فیلتر ممبران از یک سو آب سنگین است که توسط کپسول پساب یا محدود کننده فاضلاب دفع میگردد. این قطعه که وظیفه تنظیم میزان خروجی پساب را برعهده دارد در مرحله آخر دستگاه قرار دارد و برای جلوگیری از هدر رفتن بیش از اندازه آب و کاهش هزینه بهای آب مصرفی نیز به کار می رود. از سوی دیگر آب تصفیه شده توسط شیلنگ به مخزن ذخیره هدایت می گردد.

نحوه تعویض فیلتر ممبران

در ابتدا شلنگ ورودی آب به هوزینگ ممبران را آزاد کنید، سپس درپوش هوزینگ را باز کنید. با توجه یه اینکه ممبران با فشار داخل هوزینگ جا داده شده است، برای بیرون آوردن آن لازم است از یک دمباریک کمک بگیرید. نحوه تنظیم فیلتر ممبران به این شکل می باشد که پس از قرار دادن آن داخل هوزینگ، با کف دست به ممبران فشار وارد کنید تا در محل خود قرار گیرد.

نکته: در صورت عدم جایگذاری صحیح ممبران، تصفیه آب به درستی صورت نخواهد گرفت. لذا توصیه می شود این کار توسط سرویس کار ماهر انجام شود.

نحوه تعویض فیلتر ممبران

مضرات عدم تعویض به موقع فیلتر ممبران

توجه داشته باشید که آن قسمت از ممبران که دارای دو عدد اورینگ لاستیکی می باشد، قسمت انتهایی ممبران است.  اگر فیلترهای پیش تصفیه به موقع تعویض نشوند، آلودگی ها به جداره ی محفظه فیلتر سرایت می کنند و با گذشت زمان وارد فیلتر مرحله ۴ (ممبران) شده به نحوی که در اطراف جداره فیلتر ممبران و با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت می باشد.

در ادامه این روند و عدم تعویض بموقع فیلترها منجر به آسیب به مخزن و ایجاد آلودگی های میکروبی درون مخزن خواهد شد که در این صورت آب تصفیه شده بدتر از آب شهر خواهد شد. حداکثر دمای قابل تحمل برای فیلتر ممبران RO جهت تصفیه آب 45 درجه سانتی گراد یا ۱۱۳ درجه فارنهایت است.

قیمت فیلتر ممبران

توجه داشته باشید که هر چه فیلتر ممبران از تعداد لایه های بیشتری برخوردار باشد، قیمت بالاتری دارد. در هنگام خرید این فیلتر می توانید تعداد لایه های فیلتر را بشمارید که معمولا برای دستگاه های تصفیه آب خانگی از ممبران های یازده لایه یا سیزده لایه استفاده می شود. همچنین در زمان خرید فیلتر به برند آن توجه داشته باشید. شما می توانید برای اطلاع دقیق از قیمت و نحوه تعویض فیلتر ممبران انواع فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی به فروشگاه اینترنتی زلال آب مراجعه نمایید.

 

خرید فیلتر ممبران