امروزه استفاده از دستگاه تصفیه آب در نقاط مختلف جهان از جمله کشورمان بسیار گسترش پیدا کرده است. دستگاه های مدرن علاوه بر از بین بردن آلودگی آب، مواد معدنی مفید مورد نیاز بدن را به آن اضافه می کنند تا هر چه بیشتر در حفظ سلامت افراد و بهبود کیفیت زندگی نقش ایفا کنند.

انواع مدل های دستگاه تصفیه آب، عملکرد مشابهی دارند اما ممکن است در برخی فرایندهای تصفیه متفاوت باشند. در این مطلب نحوه کارکرد دستگاه های تصفیه آب خانگی بیان می شود.

روش کار دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

مراحل تصفیه در دستگاه های تصفیه آب

یکی از روش های متداول تصفیه آب در دستگاه های امروزی، استفاده از سیستم اسمز معکوس است. این سیستم معمولا از 6 مرحله تشکیل شده است. اما ممکن است با افزایش یا کاهش برخی فیلترها در مدل های مختلف، تعداد مراحل نیز تغییر کند.

مرحله اول: عبور جریان آب از فیلتر پلی پروپیلن (PP)

وقتی جریان آب از طریق شیر تغذیه وارد دستگاه تصفیه می شود ابتدا باید از فیلتر PP که از جنس پروپیلن است عبور کند. این فیلتر ذرات درشت و بزرگتر از 5 میکرون مانند شن و ماسه، لجن، رسوباتی همچون زنگ خوردگی آهن لوله و … را در خود نگه می دارد.

مرحله دوم: عبور آب از فیلتر کربن اکتیو

فیلتر کربن اکتیو یکی از پرمصرف ترین فیلترها برای تصفیه هوا و سیالات است. جنس آن همانطور که از نامش مشخص است از کربن است و از پوسته گردو و نارگیل تهیه می شود. سموم شیمیایی ناشی از آفت کش ها، فلزات سنگین، رنگ و بوی نامطبوع آب و … در این فیلتر باقی می مانند. جریان آب از یک سمت این فیلتر وارد شده و از سمت دیگر خارج می شود.

RO Process 1

مرحله سوم: عبور آب از فیلتر کربن بلاک

این فیلتر که جنس آن هم از کربن است، آلاینده های بزرگتر از 1 میکرون مانند کلر، هالومتان ها، مواد و گازهای شیمیایی را حذف می کند و آبی تقریبا پاک را به مرحله بعد می فرستد.

مرحله چهارم: عبور آب از فیلتر ممبران

مهم ترین بخش تصفیه در دستگاه های اسمز معکوس، فیلتر ممبران است. پس از گذر آب از سه فیلتر اولیه که معمولا کنار هم قرار دارند، آب به کمک یک پمپ با فشار زیاد به درون فیلتر ممبران پمپاژ می شود. این فیلتر از چند لایه غشاء نیمه تراوا تشکیل شده است و عملا هیچ ماده ای غیر از مولکول های آب امکان عبور از آن را ندارند. در این مرحله سرب، جیوه، آرسنیک، آلودگی های میکروبیولوژیکی، نیترات و … کاملا تصفیه می شوند.

در این فیلتر، آلودگی های آب راهی فاضلاب شده و آب تصفیه شده وارد مخزن دستگاه تصفیه اب خانگی می شود. دستگاه تصفیه آب دارای یک شیر قطع و وصل است که بطور خودکار پر بودن حداقل دو سوم مخزن را بررسی می کند.

دستگاه تصفیه آب خانگی به همراه فیلتر های هر مرحله

مرحله پنجم: عبور آب مخزن از فیلتر پست کربن

پس از تصفیه آب در فیلتر ممبران، آب در یک مخرن نگه داشته می شود تا هنگام باز کردن شیر، از آب تصفیه شده ی درون آن استفاده شود. ممکن است این آب مدت زمان زیادی در مخزن بماند. برای حذف طعم و بوی آب درون مخزن یک فیلتر کربن دیگر نیز پیش از خروج جریان آب از شیر قرار داده شده است.

مرحله ششم: عبور آب از فیلتر مینرال یا مواد معدنی

فیلتر مینرال در برخی از دستگاه های تصفیه آب وجود دارد و وظیفه ی آن افزودن مواد معدنی مفید به آب است. این فیلتر سختی آب را تنظیم می کند و با عبور جریان آب از آن، دانه های معدنی مفید مانند کلسیم، پتاسیم، آهن و … در آب حل شده و باعث غنی شدن آب از نظر غذایی می شود.