سرب یکی از موادی است که ممکن است به مقدار کم یا زیاد در آب آشامیدنی وجود داشته باشد. کارشناسان حوزه ی سلامت معتقدند که هیچ سطح ایمنی در برابر سرب وجود ندارد. از آنجا که اغلب، آبی که می نوشیم از طریق لوله های قدیمی و فرسوده به خانه ها انتقال داده می شود و همچنین تصفیه خانه های شهری قادر به از بین بردن تمام آلاینده های موجود در آب نیستند، در نتیجه فلزات سنگین در آب لوله کشی وجود دارند. این مواد می توانند باعث آسیب های جدی به سلامت بدن شوند. وارد شدن این فلزات سنگین به جریان خون انسان بر روی عملکرد سیستم عصبی، باروری و توانایی شناختی اثر سوء دارد.

هرچند به طور مرتب کیفیت آب شرب شهرها تست و بررسی می شود اما به دلیل حجم بسیار زیاد آب مصرفی در شهرها، امکان آلوده بودن آب آشامیدنی که از شیر خانه ها خارج می شود وجود دارد.

آلودگی آب با سرب

سرب از جمله فلزات سنگینی است که حتی مقدار کم آن می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بدن انسان وارد کند. انواع سرطان ها، ناباروری، کند شدن رشد ذهنی کودکان و … از جمله مواردی است که در نتیجه جذب سرب در بدن به وقوع می پیوندد.

در برخی شهرها به دلیل قدیمی بودن سیستم انتقال آب تصفیه شده، ورود فلزات سنگین از جمله سرب به آب آشامیدنی به فراوانی صورت می پذیرد. این فلزات با جوشاندن آب نیز از بین نمی روند و به راحتی وارد جریان خون بدن شده و باعث بروز آسیب به بافت های مختلف بدن می شود.

برای مقابله با سرب موجود در آب و جلوگیری از ورود آن به بدن، روش های مختلفی را می توان به کار گرفت.

روش های مقابله با سرب موجود در آب

برای حذف فلزات سنگین از آب آشامیدنی، به جز استفاده از دستگاه تصفیه آب راهکار قطعی دیگری وجود ندارد. اما می توان احتمال ورود این مواد به بدن را کاهش داد.

استفاده از آب معدنی برای شرب

آب های معدنی نیز ممکن است حاوی مقادیری فلزات سنگین باشند. بنابراین باید از برندهای معتبر استفاده کرد. تهیه آب های معدنی برای مصارف شرب به دلیل قیمت بالای آن ها باعث تحمیل هزینه های زیادی به خانوار می شود. از سوی دیگر اغلب آب هایی که به نام آب معدنی مشهور هستند در واقع آب های بطری شده معمولی هستند نه آب معدنی.

باز گذاشتن شیر آب پیش از مصرف

این کار باعث می شود تا آب باقی مانده در لوله ها خارج شود. اما از طرفی با توجه به کمبود آب شیرین قابل شرب مخصوصا در اکثر مناطق کشورمان، هدر دادن آب کاری غیرعقلانی به نظر می رسد.

نوشیدن آب سرد

آب داغ یا گرمی که از لوله ها خارج می شود به احتمال زیاد حاوی سطوح بالایی از سرب است. همچنین جوشاندن آبی که دارای سرب است توصیه نمی شود. چرا که باعث متمرکز شدن سرب در آب می شود.

تعویض لوله های آب

آب آلوده

اگر خانه ای که در آن زندگی می کنید قدیمی است و لوله های آن فرسوده هستند احتمال وجود سرب و سایر فلزات سنگین در آب آشامیدنی شما وجود دارد. تعویض لوله های ساختمان هزینه های سنگینی در پی دارد و شاید بهتر باشد از روش های کم هزینه تری استفاده شود.

البته حتی در صورت تعویض لوله های ساختمان، احتمال انتقال سرب از لوله های فلزی فرسوده که آب را از تصفیه خانه ها به منازل منتقل می کنند، نیز وجود دارد.

خرید دستگاه تصفیه آب

فیلترهای دستگاه های تصفیه آب امروزی، نه تنها فلزات سنگین، آلاینده ها، میکروب ها و باکتری ها را از آب حذف می کنند بلکه مواد معدنی مفید برای سلامت بدن را نیز وارد آب می کنند. استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی علاوه بر کاهش هزینه های مرتبط با بهبود کیفیت آب شرب و مسائل مربوط به درمان بیماری های ناشی از مصرف آب آلوده، باعث تضمین سلامت افراد خانواده نیز می شود.