امروزه تبلیغات بسیاری در مورد کیفیت بالاتر آب های معدنی نسبت به آب شرب شهری انجام می شود. ادعای عرضه کنندگان آب معدنی آن است که مواد معدنی مفید و مورد نیاز بدن در محصولات آن ها وجود دارد. اما سوال بسیاری از شهروندان آن است که تفاوت آب های موجود در بطری با آب آشامیدنی لوله کشی چیست و کدام یک برای نوشیدن مناسب تر است؟

کیفیت آب چگونه تعیین می شود؟

معیارهای کیفیت آب توسط سازمان های مختلف بنابر ماموریت های متفاوت تعیین شده است. اما معمولا سازمان های استاندارد کشورها تاکیدی بر تفاوت معیارهای کیفی آب معدنی و آب لوله کشی ندارند. این بدان معنی است که آب های معدنی به لحاظ معیارهای استاندارد لزوما نباید کیفیت بهتری نسبت به آب لوله کشی داشته باشند.

هر دو نوع آب بطور منظم از نظر میزان درصد وجود باکتری ها، مواد شیمیایی و ترکیبات آلی مصنوعی مورد آزمایش قرار می گیرند. برای مثال، آب های معدنی از نظر تایید میزان باکتری، هفته ای یکبار تست شوند. اما آب شرب شهری باید ماهیانه 100 بار با این معیار آزمایش شود.

محدودیت های مربوط به آلاینده های شیمیایی در هر دو مورد یکسان است. از آنجا که آب های معدنی از منابعی که ممکن است در مجاورت سرب باشند استخراج می شوند و همچنین لوله های قدیمی آب منازل، سربی هستند بنابراین این استاندارد هم برای آب های معدنی و هم برای آب لوله کشی اجرا می شود.

آب معدنی بهتر است یا آب لوله کشی؟

 

آب های معدنی

هر دو نوع آب دارای مزایا و معایبی هستند. آب های معدنی ممکن است دارای املاح معدنی مورد نیاز بدن باشند هرچند اجبار قانونی برای این امر وجود ندارد. در حالی که آب لوله کشی فاقد مواد معدنی مفید برای سلامتی افراد است.

ممکن است در آب بطری ها مقادیری از فلزات سنگین و مواد شیمیایی وجود داشته باشد که باعث ابتلا به انواع بیماری های خطرناک از جمله سرطان می شوند. این آلودگی ها در آب شرب شهری نیز وجود دارند، چرا که فرسودگی و زنگ زدگی لوله ها باعث ترکیب شدن مواد سمی با آب می شود.

بطری های آب معدنی از جنس پلاستیک هستند و مواد پلاستیکی سهم قابل توجهی در آلودگی محیط زیست دارند. موادی که در ساخت بطری ها استفاده می شود سال ها طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شود و به نوع دیگری باعث آلودگی آب ها می شود.

آب لوله کشی نیز بنابر دلایل مختلف ممکن است حاوی آلودگی ها و سموم باشد. ورود فاضلاب به سیستم، تصفیه نشدن برخی از آلاینده ها از جمله برخی فلزات سنگین در تصفیه خانه و وجود گل و لای در آب برخی شهرها باعث می شود تا نتوان از کیفیت و سالم بودن آب لوله کشی مطمئن بود.

در صورتی که در محیط های بیرون از خانه یا سفر هستید و دسترسی به آب آشامیدنی مناسب وجود ندارد، استفاده از آب های معدنی راه حل مناسبی است. اما برای مصارف شرب خانگی بهتر است با تهیه یک دستگاه تصفیه آب خانگی با برند معتبر، علاوه بر اطمینان از کیفیت آب مصرفی، از صرف هزینه های اضافی برای تهیه ی آب معدنی نیز پیشگیری کنید.