تاثیر بسیار زیاد آب بر روی کنترل عملکرد مناسب بدن بر کسی پوشیده نیست. با این حال عده ای از مردم اعتقادی به نوشیدن آب به مقدار کافی ندارند یا از عوارض کمبود آب در بدن ناآگاهند. نوشیدن آب و وجود مایعات به اندازه مناسب در بدن باعث می شود تا عملکرد طبیعی آن مختل نشود و بدن در مقابل بیماری ها مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. در این مطلب به موضوع 8 تهدید نوشیدن آب کم برای سلامت انسان می پردازیم.

8 تهدید نوشیدن آب کم برای سلامت انسان

 

8 تهدید نوشیدن آب کم برای سلامت انسان:

 

1.اگزما

فقدان آب کافی در بدن عامل اصلی بسیاری از بیماری های پوستی مانند اگزما است. بدن برای تعریق مناسب تقریبا به 500 تا 700 میلی لیتر آب نیاز دارد. عرق کمک می کند تا سموم و مواد زائد از بدن خارج شود. در صورتی که این مواد با عرق از بدن خارج نشوند باعث بروز بیماری های پوستی مانند اگزما می شوند.

2.نوسانات فشار خون

وجود آب کافی در بدن نقش مهمی در حذف مواد اضافی از خون دارد. آب سالم باعث تسهیل گردش جریان خون در بدن می شود. سیستم گردش خون برای حفظ عملکرد مناسب خود به میزان معینی آب نیاز دارد. در صورت کمبود آب، خون نیز به اندازه کافی برای جریان در مویرگ ها، رگ ها و شریان ها وجود ندارد.

3.پیری زودرس

تقریبا 60 تا 70 درصد بدن از آب تشکیل شده است. بنابراین بدن وابسته به آب است و عملکردهای طبیعی آن بدون آب به خوبی انجام نمی پذیرد. نوشیدن آب مورد نیاز بدن باعث مقابله با رادیکال های آزاد می شود که عامل پیری زودرس اندام های داخلی و چروک پوست هستند.

4.افزایش وزن

آب نقش مهمی در سوزاندن چربی های اضافی بدن ایفا می کند. بنابراین اگر می خواهید وزنتان کاهش پیدا کند باید آب بیشتری بنوشید. هرچند صرفا با نوشیدن آب نمی توان وزن کم کرد و ورزش و رژیم غذایی مناسب نیز تاثیرگذارند. با این حال باید قبول کرد که نوشیدن آب سالم به اندازه کافی یکی از عوامل کمک کننده به کاهش وزن است.

5.خستگی

یکی از مشکلاتی که به دلیل کمبود آب در بدن اتفاق می افتد، خستگی است. زمانی که بدن از آب محروم است، فعالیت های آنزیمی به شدت کاهش پیدا می کند که نهایتا منجر به بروز خستگی می شود. خستگی مزمن یک مسئله حاد جسمانی است که باید جدی گرفته شود.

در صورت کمبود آب در بدن، در طول روز احساس پایین بودن انرژی و دشواری در انجام فعالیت ها را خواهید داشت. اجابت مزاج، تعریق و تنفس از عوامل خروج آب از بدن هستند. سیستم عملکردی بدن به گونه ای است که برای حفظ تعادل آن باید همواره آب از بدن خارج شود. در صورت ننوشیدن آب، بدن دهیدراته شده و سلامت آن به خطر می افتد.

6.تشنج

موارد کم آبی شدید می توانند باعث ایجاد تشنج شوند. ولی از مهمترین علت شایع تشنج این می باشد که بدن شما الکترولیت مورد نیاز خود را دریافت نمی کند. توجه داشته باشید که وظیفه اصلی الکترولیت ها در بدن انتقال سیگنال های الکتریکی از یک سلول به سلول دیگر می باشد. هرگاه که میزان متعادل الکترولیت ها در بدن وجود نداشته باشد، بدن با تشنج به این موضوع واکنش نشان می دهد.

7.مشکلات ادراری و کلیوی

در صورتیکه بدن در طولانی مدت کم آبی را تجربه کند این امر می تواند باعث به وجود آمدن بیماری های کلیوی شود. در ادامه این مشکلات می تواند به عفونت های دستگاه ادراری، سنگ کلیه و نارسایی کلیه منجر شود . درواقع می توان گفت از مهمترین دلایل ایجاد سنگ کلیه در بدن به هم چسبیدن مواد معدنی و نمکی در کلیه ها می باشد. توصیه ما به بیمارانی که از سنگ کلیه رنج می برند این است که آب مصرفی خود را در طول روز افزایش دهند که بوسیله این فرآیند به عبور سریع تر سنگ ها و دفع آن از کلیه کمک کنند.

8.شوک حجم خون کم (هیپوولومیک)

هنگامی که بدن شما آب کافی دریافت نمی کند می تواند باعث کم شدن حجم خون شما شود. از این رو کمبود حجم خون شدید باعث بوجود آمدن شوک هیپوولومیک می شود. همچنین کمبود حجم خون، میتواند افت فشار خون را به دنبال داشته باشد و تأثیر نامطلوبی بر روی میزان اکسیژن بدن بگذارد.

مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر قلب شما مایعات کافی نداشته باشد نمی تواند به خوبی خون را در سراسر بدن شما پمپاژ کند. در صورتی که برای کم آبی فکری نکنید، این مورد میتواند منجر به شوک هیپوولومیک شود و ممکن است منجر به نارسایی عضو شود.

خطر جدی ناشی از کم آبی

کمبود آب در بدن میتواند موجب احساس سوزن سوزن شدن در پاها و دست شود. از این رو توصیه می شود به میزان ۶ تا ۷ لیوان آب در روز مصرف کنید. در واقع بهترین کاری که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید این است که آب بیشتری مصرف کنید. همچنین توجه داشته باشید که شما می توانید با جایگزینی چند لیوان آب در روز با آب نارگیل که سرشار از الکترولیت بوده و 100 طبیعی می باشد از بوجود آمدن مشکلات عضلانی جلوگیری کنید.

چه کسانی بیشتر در خطر کم آبی هستند؟

• نوزادان و کودکان: کودکان و نوزادان به دلیل برخورداری از وزن کم بدنشان به از دست دادن مقدار کمی از آب حساس می باشد.
• افراد سالمند: افراد سالمند به دلیل کهولت سن ممکن است کمتر متوجه کمبود آب در بدن خود شوند.
• افرادی که برای مدت طولانی بیمار بوده اند: مانند افراد مبتلا به دیابت یا معتاد به الکل.
• ورزشکاران: افراد ورزشکار مقدار زیادی از آب بدن خود را از با تعرق در هنگام ورزش های طولانی از دست می دهند.

جمع بندی

با این حال نوشیدن آب ناسالم سبب ابتلا به بیماری های مختلفی می شود. بنابراین نوشیدن آب سالم به اندازه کافی امری ضروری برای حفظ سلامت و شادابی بدن است. بهره گیری از یک دستگاه تصفیه آب خانگی علاوه بر تضمین سلامت و حذف آلودگی آب، باعث افزودن مواد معدنی مفید برای بدن به آب نیز می شود.

در این مقاله به بررسی موضوع 8 تهدید نوشیدن آب کم برای سلامت انسان پرداختیم و امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید واقع شده باشد.